Rozmowa kwalifikacyjna to bardzo ważny etap procesu rekrutacyjnego, można powiedzieć, że decydujący. Jak się do niej przygotować, by dobrze wypaść i pokonać stres? Jak przedstawić swoje osiągnięcia zawodowe?
Dyrektor sprzedaży – jak wygląda rozmowa kwalifikacyjna?
Rozmowa kwalifikacyjna na stanowisko kierownicze wymaga dobrego przygotowania. Ważne są zarówno pierwsze wrażenie, jak i umiejętność prowadzenia konwersacji z rekruterem. Przed spotkaniem, także tym online, przygotuj strój, który będzie wyrazem Twojego profesjonalizmu i doda Ci pewności siebie. Postaw na strój biznesowy i eleganckie dodatki. Zadbaj też o punktualność.
Niemal na każdej rozmowie o pracę kandydat jest proszony, by opowiedzieć coś o sobie. Nie należy w tym miejscu cytować CV, a raczej skupić się na uwypukleniu największych osiągnięć. Na co trzeba być gotowym na rozmowie kwalifikacyjnej? Pytania, jakie mogą się pojawić, dotyczą doświadczenia w poprzedniej firmie, umiejętności rozwiązywania konfliktów w zespole, planowania zadań i motywowania ludzi do ich realizacji. Obsadzenie stanowiska kierowniczego to dla firmy duże wyzwanie, a trafny wybór nowego dyrektora sprzedaży często decyduje o tym, czy dział będzie się rozwijał. Dlatego musisz przygotować się na wnikliwą rozmowę.
Niektóre firmy organizują także assessment centre, w którym bierze udział tylko kilku najlepszych kandydatów. To swego rodzaju test kompetencji i predyspozycji zawodowych, polegający na realizacji zróżnicowanych zadań. Jeśli assessment centre jest jedny z etapów rekrutacji, zapewne zostaniesz o tym poinformowany/poinformowana znacznie wcześniej.
Rozmowa o pracę – co powiedzieć o sobie? Czego nie mówić?
Od dyrektora sprzedaży wymaga się doświadczenia zawodowego, wiedzy popartej praktyką, świadomości swoich atutów. Nie jest to stanowisko dla amatorów, osób stawiających pierwsze kroki w handlu czy nie mających dotychczas styczności ani z zarządzaniem zespołem, ani z odpowiedzialnością za realizację przez nich planów sprzedażowych.
- Co powiedzieć o sobie?
Warto pokazać, że wiesz, czego chcesz i stopniowo dążysz do celu, realizując obrany plan rozwoju zawodowego. Przygotuj listę swoich mocnych stron, zastanów się, jakie masz sukcesy w pracy i jak przedstawić je na konkretach. Zamiast mówić: dzięki mnie w poprzedniej firmie sprzedaż bardzo wzrosła, powiedz: w ostatnim półroczu mój zespół wypracował 120% założonego planu. Pokaż, że wiesz, co robisz i jesteś w tym najlepszy!
- Czego nie mówić?
Przede wszystkim, jeśli padnie pytanie o powód rozstania z poprzednim pracodawcą, nie wypowiadaj o nim osobistych, negatywnych opinii, nie mów też o prywatnych konfliktach. Powiedz, dlaczego szukasz nowej pracy, bądź szczery, ale dyplomatyczny.