Sprawna komunikacja i zarządzanie zespołem pozwalające osiągać jak najwyższe cele – to bardzo ważne zadania w pracy dyrektora sprzedaży. Co warto w tych kwestiach wiedzieć? Jakie umiejętności wypracować?
Dobór członków zespołu
Zgrany zespół w pracy to podstawa! Jako dyrektor sprzedaży masz ostatnie, decydujące słowo w kwestii, kogo zatrudnić. Stawiaj na ludzi otwartych i energicznych oraz zmotywowanych i chcących wciąż się rozwijać. Osoba, która nie lubi kontaktu z klientem, pracuje, bo musi, a nie dlatego, że widzi w tym głębszy sens, może bardzo osłabić morale zespołu sprzedażowego. Zawsze miej też na uwadze i przekazuj innym pracownikom to, że jesteście jedną drużyną, w której wszyscy gracie do tej samej bramki i każdy w tej rozgrywce jest ważny.
Pozytywne nastawienie
Miej je i zarażaj nim innych! Pozytywne nastawienie bardzo pomoże Ci w motywowaniu zespołu. Zamiast skupiać się na problemach, pokaż, że widzisz szansę na ich pokonanie! Musisz jednak jednocześnie zachować zdrowy rozsądek i umiejętność racjonalnej oceny sytuacji.
Zaufanie
Bez niego zarządzanie zespołem może być bardzo męczące, a jednocześnie mało efektywne. Zaufanie nie oznacza jednak całkowitego braku kontroli z Twojej strony i zaprzestania monitorowania wyników pracy. Musisz umieć delegować zadania, pozostawać z pracownikami w kontakcie, być na bieżąco – ufając w ich dobrą wolę – rozwiązywać problemy. W atmosferze wzajemnego zaufania i szacunku o wiele łatwiej jest też realizować swoje cele.
Rozmowa
Stwórz atmosferę otwartą na rozmowy i zrozumienie. Bądź dostępny dla swojego zespołu, rozmawiaj o problemach, pomagaj w razie potrzeby, chwal pracowników. Zarządzanie projektami jest o wiele łatwiejsze, gdy wszyscy od początku wiedzą, co robić, mają przestrzeń na zadawanie pytań. Feedback z Twojej strony pozwala pracownikom działać skutecznie i w porę eliminować potencjalne błędy.
Rozwiązywanie konfliktów
Dobrze wiesz, że nie zawsze wszyscy się ze sobą zgadzają, jednomyślnie przyjmują zdanie innych. Rozwiązywanie konfliktów powinno być jedną z podstawowych umiejętności osób na kierowniczych stanowiskach – managerów, dyrektorów. W dziale sprzedaży ciągła motywacja i dobra atmosfera jest bardzo ważna. Dbaj więc o nią!
Docenianie pracowników
Pracownik, który dostrzega, że przełożony jest zadowolony z jego pracy, potrafi docenić jej efekty, będzie bardziej zmotywowany niż taki, któremu nie udziela się feedbacku w ogóle bądź którego informuje się wyłącznie o jego błędach. Dlatego zauważanie sukcesów zespołowych i indywidualnych w zespole jest tak ważne w pracy dyrektora sprzedaży.