Jak napisać list motywacyjny do pracy?

Dyrektor sprzedaży > Dyrektor sprzedaży: dokumenty aplikacyjne > Jak napisać list motywacyjny do pracy?
Jak napisać list motywacyjny do pracy?

List motywacyjny nie jest wymagany przez wszystkich pracodawców prowadzących rekrutacje. Niemniej, jeśli w ogłoszeniu o pracę widnieje wymóg nadesłania go wraz z CV, nie powinniśmy tej prośby ignorować. W takim wypadku zgłoszenia bez kompletnych dokumentów aplikacyjnych są z reguły od razu odrzucane. Jak zatem napisać profesjonalny list motywacyjny? Oto kilka wskazówek. 

Czym jest list motywacyjny?

List motywacyjny to dokument, w którym krótko opisujemy swoje doświadczenie, osiągnięcia i oczekiwania względem posady. Celem takiego listu jest przekonanie pracodawcy, że to właśnie nasza kandydatura jest najlepsza. Dlatego, zamiast szczegółowo opisywać w nim swoje wcześniejsze posady, lepiej przekazać, jak nasze doświadczenie może być wykorzystane w firmie, jak przyczynimy się do sukcesu zespołu. 

List ma formę formalną, dlatego potoczne słownictwo jest niedopuszczalne. Wymagane są za to zwroty grzecznościowe. Cały list powinien mieścić się na jednej kartce A4. 

Co zawiera list motywacyjny?

Budowa listu motywacyjnego wygląda następująco:

  • w lewym górnym rogu podajemy dane osobowe;
  • w prawym górnym rogu – miejscowość i datę;
  • poniżej, pośrodku lub z prawej strony – należy wpisać adresata, np. nazwę firmy bądź dane konkretnej osoby, np. pracownika działu HR;
  • z lewej strony – zwrot grzecznościowy, np. Szanowni Państwo, Szanowna Pani itp.;
  • treść listu;
  • kończący zwrot grzeczności, np. Z poważaniem, Z wyrazami szacunku itp.;
  • podpis.

Treść listu powinna z kolei zawierać:

  • wstęp – niekoniecznie musimy pisać, gdzie natknęliśmy się na ogłoszenie. Warto jednak tytułem wstępu określić, że jesteśmy zainteresowani kandydaturą na określone stanowisko,
  • rozwinięcie – nie powinniśmy powielać informacji, które już zawarliśmy w CV – niemniej możemy je uzupełnić. Warto pochwalić się osiągnięciami, powiedzieć, jak chcielibyśmy rozwijać się w branży. Podkreślajmy raczej to, co my mamy do zaoferowania firmie, a nie jak stanowisko wpłynie na naszą osobistą sytuację. Przy okazji możemy też wykazać się znajomością działalności przedsiębiorstwa, do którego aplikujemy, co bez wątpienia będzie atutem, 
  • zakończenie – warto poinformować także, jaką formę kontaktu preferujemy oraz jeszcze raz zaznaczyć, że jesteśmy zainteresowani posadą. 

Czy list motywacyjny się podpisuje?

Tradycyjne listy motywacyjne w formie papierowej należało odręcznie podpisać. Obecnie jednak większość rekrutacji prowadzona jest online, a dokumenty aplikacyjne mają formę elektroniczną. Oczywiście możemy wydrukować list, podpisać go, a następnie zeskanować – w praktyce jednak rzadko stosowane jest takie rozwiązanie. W zupełności wystarczy, jeśli podpiszemy list zwykłą czcionką na komputerze – oczywiście pełnym imieniem i nazwiskiem. 

Zostaw komentarz

Najnowsze oferty pracy:

    30.10.2023

    Konsultant / Konsultantka w Sklepie Firmowym T-Mobile

    T-Mobile Polska S.A.

    pomorskie / Kwidzyn, CH Liwa

    Więcej informacji

    30.10.2023

    Konsultant / Konsultantka w Sklepie Firmowym T-Mobile

    T-Mobile Polska S.A.

    podkarpackie / Przemyśl, CH Sanowa

    Więcej informacji

    30.10.2023

    Konsultant / Konsultantka w Sklepie Firmowym T-Mobile

    T-Mobile Polska S.A.

    podlaskie / Białystok, CH Biała

    Więcej informacji
Więcej ofert pracy

Ogłoszenia

Praca

Archiwa